ATC szerviz es tunning

2009. December 30. - BOX(3)-KO (Tunigbox vs. Chiptuning)

Pár napja egy BMW X3 2.0d tulaj jelentkezett nálunk, hogy szeretett volna több teljesítményt, ezért a hozzá közeleső Debrecenbe ment el venni egy tuningboxot. Ezt bele is szerelték neki 60.000,- FT-ért, de nem igazán érzett változást. Aztán elment a környékén egy teljesítménymérésre, ahol beigazolódott, amit érzett, hiszen gyári szinten volt mind a lóerő, mind a nyomaték. Persze ez nem elég, az autó elkezdett leszabályozni és egy idő után rosszabbul ment, mint bármikor a box beszerelése előtt. Többször ment beállítattni a boxot, ahol a lelkes "szakemberek" tekergették neki az potmétert, de mind hiába. Egy alkalommal aztán már alig tudott többet 100km/h-nál az autó.

Hogy mi történt? Egyértelmű. Az autó részecskeszűrője nem bírta a kormot és elkedzte védeni magát a motorteljesítmény korlátozásával. Ugyanis a legtöbb box nem más, mint egy jópofa marketing-skatulyába öltöztetett ellenállás, ami a rail-nyomást értékét, minden tartományban a megengedett szint fölé engedi, lineárisan. Ezt úgy tudja elérni, hogy a beiktatott ellenállás meghamisítja a mérési értéket és minden tartományban több száz baarral megemeli a befecskendező rendszer nyomását, ami akár teljesítménynövekedéshez is vezethet, de ami biztos, hogy rövid távon tönkreteszi a befecskendező rendszert és a részecskeszűrős autóknál, az amúgy is kényes szűrőt is, mindezt akár pár száz kilométer alatt. A rail-tuningbox minden esteben lineárisan szabályoz, ami azt jelenti, hogy alapjárattól minden tartományban, sok esetben ott is ahol nem lenne szabad emeli a közösnyomócső befecskendezési nyomását. Ez azon kívül, hogy kormolással jár, tönkre teszi a befecskendezőket. Egyrészt a túlnyomás elkoptatja a befecskendezők csúcsait, ami rontja a porlasztás minőségét, másrészt kikoptatja az üzemanyagrendszer visszatérő ága felöli elzáró, apró kis golyóscsap ülékét is. Utóbbi egyenes következménye, hogy egy idő után az üzemanyag a könnyeb ellenállás útját választva előbb utóbb már szinte csak a tankba ömlik vissza nem pedig az égéstérbe. Ezért van az, hogy egy idő után a boxos autók már sokszor a gyári teljesítményüket sem tudják. A chiptuning ezzel szemben alapvetően nyitási idővel ér el többlet mennyiséget, magyarul ezred szekundumokkal tovább tartja nyitva a befecskendezőket és ezzel juttat, a programban megírtak szerint proporcionálisan, tehát terhelés és fordulatszám függvényében többlet-üzemanyagot az égéstérbe.

A tulaj vidékről autózott el hozzánk, persze már box nélkül és így némiképpen tisztult is az autója rendszere, de amikor elkezdtük mérni a BMW-t még mindig nem működött igazán jól, szaggatottan húzott és 10-20LE-vel még mindig alulmúlta a gyárilag megadott teljesítményét. Elkezdtünk az X3-al tehát kicsit "utazni" a mérőpadon, hogy a részecskeszűrő és a korommal teli turbó ki tudjon tisztulni.

Pár nekifutás után meg is lett az eredménye, hiszen az autó hozta a gyári teljesítményét és nem írt be több hibát, a hibatárolóba. A diagramja ITT látható, még "koszos" rendszerrel és kitisztulva, gyári állapotban.Ezek után jöttek az összességében több millió kilométert tesztelt, részecskeszűrős autóra szabott beállítások, ahol a terhelés mértékében maga a program ad több üzemanyagot és kontrolálja a motorüzemet, valós értékek alapján, így a részecskeszűrő a gyárival megegyező élettartalmat fog megélni és a teljesítménynövekedés sem marad el. A már tiszta, gyári rendszerrel és az ATC módosítás összevetésének diagramja alább látható.

 

bmwx3jo.jpg

 

Sokszor talán csak a jó hiszem vezet meg tulajokat, hogy BOX-ot szereljenek autójukba, hiszen ki gondolná, hogy drága pénzért milliós károkat okozhat egy ilyen is kütyü. Egy részecskeszűrő hozzávetőleg félmillió forint, egy befecskendező, amiből hengerenként van egy minden dízelben, százezer forintnál kezdődik, egy turbó pedig szintén többszázezres tétel. Egy jó programmódosítással viszont gondtalan az élet, nem lép fel külön hiba, erősebb az autó és a fogyasztás is csökken átlagban 10-15%-al. Az X3-as tulaja is utóbbiak táborát erősíti már.

Hogy elégedetten utazott haza az első próbakör után, azt nem kell említeni.